Vyberáme 6 naj olejov

22. januára 2021

V slovenskej kuchyni je azda najčastejšie využívaný slnečnicový olej, ktorý používame pri príprave všetkých druhov varených, pečených či vyprážaných jedál. Svet rastlinných olejov je však omnoho pestrejší, než sa na prvý pohľad zdá. Na našich pultoch nájdete okrem slnečnicového aj rôzne ďalšie druhy olejov, ktoré majú pre naše telo doslova blahodarné účinky. Pozrime sa spoločne na to, ktoré z nich si zaslúžia pevné miesto vo vašej kuchyni.

Olivový olej

Olivový olej nie je potrebné zvlášť predstavovať, v posledných rokoch sa jeho popularita výrazne zvýšila. Je typický pre stredomorskú kuchyňu, ktorej jedlá sa čoraz častejšie objavujú aj v našom jedálničku. Olivový olej má vysoký obsah mononenasýtených mastných kyselín, zinku a vitamínov B, C a E. Okrem prípravy šalátov či zálievok je vhodný aj na grilovanie alebo pečenie. Pri vyprážaní sa neodporúča prekročiť teplotu 180 oC.

Tekvicový olej

Menej známy tekvicový olej disponuje vysokým obsahom zinku a horčíka. Vďaka svojmu zloženiu priaznivo pôsobí na funkciu prostaty u mužov, cievny systém, hladinu cholesterolu a tráviaci trakt. Tekvicový olej dokáže tiež pomôcť pri problémoch s kvalitou nechtov či vlasov. Kedysi sa používal na liečbu črevných parazitov, dnes sú jeho účinky preukázané aj v oblasti stimulácie činnosti ľadvín či detoxikácii organizmu. Dopriať si ho môžete samostatne v množstve 1-2 lyžičiek 2-3 krát denne pred jedlom, konzumuje sa tiež pridaním do šalátov či na vrch krémových polievok.

Kokosový olej

Kokosový olej, ponúkaný pod našou vlastnou značkou Bio Fresh, tvoria nasýtené mastné kyseliny, ktoré sú ľahko stráviteľné. Ako potravina má mnoho prospešných vlastností, medzi ktoré radíme ochranu imunitného systému, podporu metabolizmu a iné. Na rozdiel od iných olejov je veľmi stabilný aj pri vysokých teplotách, vďaka čomu je často využívaný aj pri pečení či vyprážaní. Po otvorení balenia, ktoré si u nás zakúpite, má tuhé skupenstvo, ktoré sa stáva kvapalným po dosiahnutí 25°C.

Ľanový olej

Podľa vedeckých výskumov ide o olej s najvyšším obsahom omega 3 mastných kyselín, má tiež vysoký obsah omega 6, vitamínov a minerálnych látok. Ak vám to chuťové bunky dovolia, môžete lyžičkou ľanového oleja začínať deň. Chuťovo je vhodný aj na zamiešanie do šalátu či jogurtu a jeho pravidelnou konzumáciou prispievate k prevencii srdcovo-cievnych chorôb.

Konopný olej

Konopný olej má výbornú a zároveň nevšednú sladkastú orechovú chuť, ktorá je v kuchyni vysoko oceňovaná. Telu poskytuje ideálny pomer nenasýtených kyselín omega 6 ku omega 3 (3:1). K jeho popredným vlastnostiam patrí posilnenie nervového a imunitného systému a činnosti ľadvín. Na základe jemnej vône a spomínanej výraznej orieškovej chuti je vhodný na dochutenie jedál, do ktorých ho pridajte až na koniec, keďže sa nemôže variť.

Olej z ostropestreca mariánskeho

Posledným spomenutým olejom je asi najmenej známy druh, ktorý však nezaostáva vo svojich pozitívnych vlastnostiach. Pestrec obsahuje ako jediný silymarín – látku, ktorá dokáže prirodzene obnoviť a regenerovať pečeňové bunky. Tie zároveň dokonale očisťuje od toxínov, čím ich ochraňuje a pečeň posilňuje. Z dôvodu vysokého obsahu nenasýtených mastných kyselín je tento olej vhodný na prípravu zeleninových šalátov.

Rastlinným olejom patrí v oblasti výživy významná úloha, zároveň však platí hlavná zásada, ktorou je pestrosť. Pri príprave jedál stačí častokrát zmeniť jednu surovinu, vďaka ktorej dostane jedlo úplne nový rozmer. Práve túto úlohu môžu prevziať oleje, ktoré týmto spôsobom zaradíte do vášho jedálnička aj vy. Prezrite si našu ponuku, v ktorej nájdete mnoho druhov netradičných olejov a vyberte si, ktorému z nich dáte vo svojej kuchyni šancu. 🙂

Auto: Mária Šándorová

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

DONÁŠKA

až k dverám

DONÁŠKA

DRIVE-IN

Vyberte predajňu vyzdvihnutia

Otváracie hodiny: 07:00- 20:00

Poplatok: 1,00€